ŚWIATOWY DZIEŃ AUTYZMU

ŚWIATOWY DZIEŃ AUTYZMU

 

Z okazji Światowego dnia Autyzmu, który przypada na dzień 02.04.2025r. pracownicy naszej Poradni, uczestniczyli w XIII Rzeszowskich Obchodach Światowych Dni Wiedzy o Autyzmie. Organizatorem wydarzenia było Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych
i Autystycznych Solis Radius.

Konferencja składała się z II Paneli. Podczas pierwszego występowali Pani Krystyna Stachowska – Zastępca Prezydenta m. Rzeszowa, Pan Maciej Szymański – Dyrektor Podkarpackiego Oddziału Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Pani Dorota Nowak – Maluchnik – Podkarpacki Kurator Oświaty, Pani Dorota Dominik – Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 2 Rzeszowie i Pani Joanna Wisz – Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rzeszowie. Wszyscy prelegenci podkreślali jak ważna i cenna jest współpraca między wszystkimi w/w placówkami, dzięki czemu w mieście Rzeszowie jest możliwa wszechstronna, kompleksowa i profesjonalna pomoc rodzinom i dzieciom z niepełnosprawnościami.

Podczas drugiego panelu poruszano tematykę autyzmu, diagnozy i systemowego wsparcia rodzin i dzieci z niepełnosprawnościami. Uwrażliwiono żeby wszystkie działania pomocowe zaczynały się od wparcia rodziców a następnie dzieci, dla których wraz z diagnozą zmienia się perspektywa całego życia rodzinnego i społecznego. Ważne jest również aby pamiętać
o rodzeństwie dzieci diagnozowanych, które w związku z zaistniałą sytuacją czują się osamotnione i usuwają się w cień rodziny (często zaniedbując swoje potrzeby) aby zrobić przestrzeń do pracy na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami. Pamiętamy więc jak ważne jest świadome, realne podejście do problematyki diagnozy i terapii, aby cały system rodzinny mógł spokojnie i harmonijnie funkcjonować.

Z danych zgromadzonych w Systemie Informacji Oświatowej (SIO) wynika, że główny wysiłek poradni psychologiczno – pedagogicznych skierowany jest na diagnozowanie dzieci. W ostatnich 4 latach nastąpił znaczący wzrost liczby dokumentów wydawanych przez poradnie m.in. liczba wydawanych orzeczeń zwiększyła się o ponad 52%. Niezwykle istotne w całym procesie diagnostycznym i terapeutycznym jest przygotowanie IPETu i WOPFu przez specjalistów zajmujących się dzieckiem w placówkach oświatowych, którzy
w zależności od potrzeb i specyfiki funkcjonowania dziecka dostosowują i indywidualizują wymagania i metody pracy.

 

Opublikował(a): Administrator Strony Data publikacji: 04-04-2025 13:29 Modyfikował(a): Administrator Strony Data modyfikacji: 04-04-2025 13:30

Na skróty