STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Standardy Ochrony Małoletnich

w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

w Przemyślu

Podstawowe procedury postępowania

 

 

Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Przemyślu (zwanej dalej „Poradnią”) z dniem 15.02.2024 wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom (klientom), dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.

 

Standard 1 – Poradnia opracowała, przyjęła i wdrożyła do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:

  1. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu.
  2. Procedury reagowania na krzywdzenie.
  3. Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe.
  4. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
  5. Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
  6. Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
  7. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu.
  8. Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie, w tym ochrony wizerunku i danych osobowych.
  9. Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.

Standard 2 – Poradnia stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, regularnie szkoli personel ze Standardów.

Standard 3 – Poradnia wdrożyła i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu personelowi. Każdy pracownik wie komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi Poradni udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.

Standard 4 – Poradnia co najmniej raz na 2 lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje zapisy Standardów, konsultując się z personelem oraz je aktualizuje.

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

  1. Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
  1. zwrócenie uwagi personelu poradni, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich uczniów przed krzywdzeniem;
  2. określenie zakresu obowiązków przedstawicieli poradni w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem;
  3. wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;
  4. wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno – wychowawczej w zakresie zapewnienia ochrony uczniów przed przemocą.
  1. Personel Poradni w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach.
  2. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.
  3. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel poradni, a także klienci i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.
  4. Dyrektor Poradni wyznacza Panią Karolinę Gołąbek ( psychologa)  jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń. W przypadku nieobecności obowiązki te będzie pełnić Pani

Małgorzata Malawska-Reszka-pedagog.

  1. Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu odpowiada zewnętrzna firma informatyczna, którą reprezentuje przydzielony przedstawiciel Pan Andrzej Chudzik.

 

 

Rozdział 2

Sposób dokumentowania wypełniania obowiązku kontroli pracowników przed
dopuszczeniem do pracy z małoletnimi w zakresie spełniania przez nich warunków
niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności.

 

  1. Standardem jest rekrutacja pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych odbywająca się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
  2. Poradnia dba, aby osoby w niej zatrudnione – zarówno pracownicy pedagogiczni, w tym osoby pracujące na podstawie umowy-zlecenia oraz stażyści, posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz nie stanowiły dla nich zagrożenia.
  3. W każdym przypadku Poradnia musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj. imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  4. Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym[1] (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (dostęp: rps.ms.gov.pl, po założeniu profilu placówki). Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.
  5. Pracodawca jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej lub od innej osoby (wolontariusza, praktykanta i in.) przed dopuszczeniem do wykonywania czynności z małoletnimi w poradni, zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego[2]
    o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego[3] oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.
  6. Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych; o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze wzorem z załącznika nr 1.
  7. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie przedkłada pracodawcy:
  1. informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów;
  2.  pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa;
  3. jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  1. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był(-a) w tym państwie prawomocnie skazany(-a).
  2. O zawieraniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy(-a) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  3. Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do części A akt osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza/praktykanta. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.

 

Rozdział 3

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.

 

  1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem Poradni jest działanie dla dobra ucznia, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.
  2. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych Poradni oraz swoich uprawnień i kompetencji.
  3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników (pedagogicznych i niepedagogicznych), stażystów, praktykantów i wolontariuszy.
  4. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3 obejmują w szczególności:
  1. Utrzymywanie profesjonalnej relacji z uczniami i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych uczniów.
  2. Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z uczniami, podkreślające
    zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę
    i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.
  3. Nie zostawianie uczniowi nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu i oczekiwań, egzekwując konsekwencje za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie ucznia, a konsekwencje
    wynikają z jego działania.
  4. Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych ucznia, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego.
  5. Uwzględnianie potrzeb ucznia oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów, w tym dostosowanie metod i form pracy dla ucznia ze specjalnymi potrzebami
    edukacyjnymi, ucznia z niepełnosprawnością i ucznia zdolnego.
  6. Równe traktowanie uczniów bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny, światopogląd i wygląd zewnętrzny.
  7. Fizyczny kontakt z uczniem możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby ucznia w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) uczeń zawsze musi wyrazić zgodę.
  8. Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec ucznia, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane.
  9. Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego.
  10. Panowanie pracownika nad własnymi emocjami.
  11. Kontakt z uczniami odbywa się wyłącznie w godzinach pracy Poradni i dotyczy celów edukacyjnych lub wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania z uczniami poza godzinami pracy, należy poinformować o tym dyrekcję i uzyskać zgodę rodziców małoletniego ucznia.
  12. Jeśli uczeń i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych uczniów.
  1. W relacji personelu z małoletnimi uczniami niedopuszczalne jest w szczególności:
  1. stosowanie wobec ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar
    fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
  2. zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczniów;
  3. podnoszenie głosu, krzyczenie na uczniów, wywoływanie u nich lęku;
  4. ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów;
  5. zachowywanie się w obecności uczniów w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
  6. nawiązywanie z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
  7. faworyzowanie uczniów;
  8. utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;
  9. proponowanie uczniom napojów energetyzujących, alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z uczniami lub w ich obecności;
  10. zapraszanie uczniów do swojego miejsca zamieszkania.

 

Rozdział 4

Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

 

1. Standardem w Poradni jest:

  1. przeszkolenie wszystkich pracowników w obszarze prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania instytucji o możliwości popełnienia przestępstwa, ze szczególnym uwzględnieniem przestępstw na szkodę małoletnich; w zakresie roli pracowników oświaty w przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz w zakresie rozpoznawania czynników ryzyka krzywdzenia dziecka;
  2. udostępnienie wszystkim pracownikom wykazu danych adresowych lokalnych
    placówek pomocowych, zajmujących się ochroną dzieci oraz zapewniających pomoc w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia i współpraca z tymi instytucjami (tj. ośrodek pomocy społecznej, dzielnicowy, centra pomocy dziecku, ośrodki wsparcia, organizacje pozarządowe, policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, placówki ochrony zdrowia);
  3. prowadzenie przez osobę wskazaną w rozdziale 1 ust. 5 Standardów, Karty
    dokumentowania przebiegu zdarzenia i Karty zdarzeń zagrażających dobru
    małoletniego
    , których wzór stanowi załącznik do Standardów.
  1. Na potrzeby Standardów opracowano procedury interwencji w przypadku ujawnieniadziałania na szkodę małoletniego ucznia w formie:
  1. przemocy rówieśniczej
  2. przemocy domowej
  3. działania na szkodę dziecka przez pracownika Poradni.
  1. Organizowane są oddziaływania profilaktyczne w zakresie zapobiegania przemocy, w tym przy współpracy z innymi instytucjami (policja, straż miejsca, organizacje pozarządowe i in.).
  2. Procedury, o których mowa w ust. 2 stanowią załącznik do Standardów.

 

Rozdział 5

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”

 

  1. Dyrektor Poradni wyznacza wicedyrektora mgr Andrzeja Kochmańskiego na osobę odpowiedzialną za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę ucznia oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego. Informacja o osobie odpowiedzialnej za składanie zawiadomień wywieszona jest na tablicy ogłoszeń w poradni, w tym w planowaniu i sekretariacie.
  2. W przypadku podjęcia przez personel placówki informacji, że dziecko może być krzywdzone, osoba ujawniająca sporządza notatkę służbową z uzyskanej informacji, poczynionych ustaleń i przekazuje uzyskaną informację osobie, o której mowa w ust. 1, która sporządza kartę dokumentowania zdarzeń, której kopia zostaje w karcie indywidualnej ucznia. Dalsze postępowanie realizowane jest zgodnie z procedurami opisanymi w Rozdziale 4.
  3. Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty” (wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”) jest osoba wskazana w ust. 1 lub specjalista znający sytuację domową małoletniego.
  4. W przypadku ujawnienia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej właściwym jest zawiadomienie sądu rodzinnego, celem wglądu w sytuację rodziny.
  5. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka albo osoby mu najbliższej, osoba ujawniająca zdarzenie bezzwłocznie informuje dyrektora Poradni i podejmuje działania zgodne z procedurami.
  6. Wszyscy pracownicy Poradni, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu ucznia lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, poza tymi informacjami,
    które przekazywane są uprawnionym instytucjom.

 

Rozdział 6

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.

 

  1. W Poradni nie ma możliwości kontaktu między małoletnimi poza prowadzonymi zajęciami grupowymi.
  2. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi i między uczniami pełnoletnimi i niepełnoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.
  3. Standardem jest tworzenie atmosfery życzliwości, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.
  4. Uczniowie angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  5. Niedozwolone jest w szczególności:
  1. stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek ucznia, w jakiejkolwiek formie;
  2. używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
  3. upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczniów;
  4. zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów,
    kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
  5. stosowanie zastraszania i gróźb;
  6. utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
  7. udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.

 

Rozdział 7

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu

 

  1. W Poradni powołana jest funkcja administratora sieci (zgodnie z rozdziałem 1 ust. 6), który odpowiedzialny jest za instalowanie i aktualizowanie przynajmniej raz w tygodniu programów antywirusowych i zapór sieciowych w celu ochrony systemów przed atakami
    złośliwego oprogramowania i blokowania na komputerach w Poradni materiałów niedostosowanych do wieku.
  2. Poradnia ściśle współpracuje z ekspertem ds. bezpieczeństwa cyfrowego przy organie prowadzącym Poradnię.
  3. Infrastruktura sieciowa Poradni zapewnia dostęp do Internetu personelowi pedagogicznemu i niepedagogicznemu na przeznaczonych do tego komputerach, znajdujących się w każdym gabinecie. Dopuszcza się wykorzystanie komputera w gabinecie na potrzeby diagnozy i terapii, tylko w obecności i pod nadzorem personelu pedagogicznego poradni.
  4. W przypadku użytkowania sprzętu z dostępem do Internetu pod nadzorem pracownika Poradni, ma on obowiązek informowania uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych i czuwania nad bezpiecznym korzystaniem z Sieci podczas zajęć.
  5. Na terenie Poradni dostępna jest sieć wi -fi, zabezpieczona hasłem dostępu.
  6. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści administrator sieci stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia, a swoje ustalenia przekazuje dyrektorowi, który podejmuje odpowiednie działania interwencyjne. Jeśli uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w procedurze ochrony (rozdział 8).

 

Rozdział 8

Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie

 

  1. Na terenie Poradni ze względu na brak dostępu dzieci do komputerów będących w gabinetach specjalistów nie istnieje ryzyko występowania cyberprzemocy i negatywnego wpływu szkodliwych treści na rozwój małoletnich.
  2. Poradnia współdziała ze szkołami i instytucjami z terenu Przemyśla w ramach programów profilaktycznych oraz niwelowaniu skutków w/w.

 

  1. Ochrona wizerunku
  1. W Poradni nie dokumentuje się pracy diagnostycznej i terapeutycznej fotograficznie.
  2. Dopuszcza się publikację zdjęć na stronie internetowej Poradni związanych z pracą grupową, pod warunkiem nie ukazywania twarzy klientów oraz bez użycia ich danych osobowych w podpisach.
  3. W przypadku użycia zdjęć grupowych w celu opublikowania ich konieczne jest pozyskanie pisemnej zgody rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletnich klientów na publikację wizerunku.
  4. Dopuszcza się rejestrowanie sesji terapii systemowej i indywidualnej w celach superwizyjnych tylko po pisemnej zgodzie uczestników i ich opiekunów prawnych. Nagrania przechowywane są tylko na nośnikach zaszyfrowanych.

 

  1. Naruszenie prywatności
  1. Informacja o zagrożeniu naruszeniem prywatności w Poradni powinna zostać niezwłocznie przekazana administratorowi systemów informatycznych i dyrektorowi Poradni, którzy podejmują natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych.
  2. Szczegółowe procedury postępowania w w/w zawarte są w oddzielnej dokumentacji Poradni (RODO)

 

Rozdział 9

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

 

  1. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:
  1. zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność;
  2. współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy;
  3. diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
  4. objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie poradni i pomocą specjalistyczną poza poradnią, jeśli zaistnieje taka konieczność.
  1. W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy dziecko, jego rodzice, odpowiedni specjalista i w miarę potrzeb inne osoby (np. wychowawca ze szkoły, kurator sądowy itp.) – każda z tych osób otrzymuje zadania do wykonania w określonym czasookresie.
  2. Działania koordynuje i monitoruje dyrektor Poradni, który ściśle współpracuje z osobą odpowiedzialną za koordynację Standardów, wskazaną w Rozdziale 1 ust. 5 (o ile jest  to inna osoba), w tym w podejmowaniu działań wspólnie z instytucjami wspierającymi i szkołą, do której dziecko uczęszcza.
  3. Plan wsparcia uwzględnia:
  1. działania interwencyjne, mające na celu zapewnienie dziecku bezpieczeństwa, w tym  podejrzenie popełnienia przestępstwa zgłoszone do organów ścigania;
  2. formy wsparcia oferowane przez Poradnię;
  3. zaproponowane formy specjalistycznej pomocy poza Poradnią, jeśli istnieje taka potrzeba.
  1. Planem wsparcia należy objąć także rodzinę pokrzywdzonego dziecka.
  2. Plan wsparcia małoletniego funkcjonuje równolegle z podejmowanymi działaniami interwencyjnymi, a jego naczelną zasadą jest obserwacja małoletniego, zapewnienie mu warunków do uzyskania wielospecjalistycznej pomocy, również poza Poradnią, udzielanie wsparcia rodzicom i współpraca międzyinstytucjonalna.
  3. Plan wsparcia małoletniego ustalany jest również w sytuacji, gdy inicjatorem działań interwencyjnych jest inna instytucja (procedura „Niebieskie Karty”, uzyskanie informacji o krzywdzeniu od organów ścigania lub sądu itp., współpraca z MOPS).
  4. W przypadku realizacji procedury „Niebieskie Karty”, plan wsparcia małoletniego tożsamy jest z ustaleniami poczynionymi w grupie diagnostyczno – pomocowej.
  5. Do działań zaktywizowany powinien zostać rodzic „niekrzywdzący”, który współpracuje z Poradnią w celu powstrzymania sprawcy przemocy i zapewnienia dziecku pomocy. W przypadku krzywdzenia przez obojga rodziców, interwencja polega również na zawiadomieniu sądu rodzinnego oraz Policji i działania względem rodziców, w tym sprawdzanie bezpieczeństwa domowników, leży w kompetencjach tych instytucji.
  6. Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w tym zakresie.
  7. Zadania pracowników Poradni wiążą się głównie ze wsparciem specjalistycznym w sytuacji wystąpienia krzywdzenia małoletniego.
  8. Plan wsparcia małoletniego nie kończy się wraz z końcem procedury prawnej.

 

Rozdział 10

Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów

 

  1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej Poradni pod adresem ppp.przemyśl.edu.pl
  2. Wersja skrócona Standardów (dla małoletnich) dostępna jest na tablicy ogłoszeń na korytarzu oraz w planowaniu.
  3. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami po zawarciu umowy  o pracę, a fakt zapoznania się i przyjęcia do stosowania poświadcza podpisem na liście  dostępnej w dziale kadr oraz poprzez złożenie do akt osobowych oświadczenia.
  4. Rodzice/opiekunowie małoletnich zapoznawani są ze Standardami podczas pierwszego spotkania ze specjalistą w Poradni. Zapoznanie się z wyżej wymienionymi dokumentami każda osoba potwierdza swoim podpisem na oświadczeniu, złożonym do teczki.
  5. Małoletni zapoznawani są ze Standardami podczas pierwszego spotkania ze specjalistą w Poradni. Informacja ta jest odnotowana przez specjalistę w karcie dziecka.
  6. Treść oświadczenia dla personelu, rodziców/opiekunów i dzieci stanowi załącznik nr 5 do Standardów.
  1. Pracownicy powołani do pełnienia funkcji zgodnie z zapisami rozdziału 1 ust. 5 - 6,  rozdziału 5 ust. 1, rozdziału 7 ust. 1 oraz rozdziału 9 ust. 3, na bieżąco monitorują i okresowo weryfikują zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci, dokonując co najmniej raz na dwa lata oceny Standardów, by dostosować je do aktualnych potrzeb i obowiązujących przepisów. Wnioski z przeprowadzonej oceny są dokumentowane w formie notatek służbowych, a zmiany w Standardach wprowadzane są aneksami, po uzyskaniu akceptacji dyrekcji poradni i po konsultacjach z radą pedagogiczną.
  2. Osoba, o której mowa w rozdziale 1 ust. 5 przeprowadza wśród pracowników, małoletnich klientów i ich rodziców raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów, a następnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej badania ankietowego i sporządza na tej podstawie sprawozdanie z monitoringu. Sprawozdanie przekazywane jest dyrektorowi Poradni.
  3. Monitoring i ewaluacja Standardów, o których mowa w ust. 7, prowadzona jest w oparciu o analizę dokumentacji wewnętrznej i korespondencji międzyinstytucjonalnej, przepisów prawa, obserwację, analizę ilościową i jakościową zgłoszeń, badania ankietowe, o których mowa w ust. 8, diagnozę czynników ryzyka i chroniących i konsultacje z organami szkoły.
  4. Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom i uczniom, dyrektor szkoły.

 

Rozdział 11

Przepisy końcowe

 

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.
  2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej poradni, wywieszenie na tablicy ogłoszeń i w planowaniu, również w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich.

 

 

 

 

 

 

 

[1] Aby sprawdzić osobę w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym potrzebne są następujące dane kandydata/-tki: imię i nazwisko; data urodzenia; PESEL; nazwisko rodowe; imię ojca; imię matki.

[2] Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności - Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych. Z kolei ustawa o pracownikach samorządowych nie nakłada obowiązku przedstawienia informacji z KRK przed nawiązaniem stosunku pracy.

[3] Dotyczy przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, handlu ludźmi, znęcania się.

Opublikował(a): Administrator Strony Data publikacji: 11-10-2024 12:41 Modyfikował(a): Administrator Strony Data modyfikacji: 11-10-2024 12:44

Na skróty